Strona główna / Wpisy / Organizacja eventu masowego od strony prawnej – cz. 1

Organizacja eventu masowego od strony prawnej – cz. 1

Niektóre rodzaje eventów stanowią według prawa tzw. imprezy masowe. W takich przypadkach przepisy nakładają na ich organizatorów szereg obowiązków związanych z bezpieczeństwem uczestników. Problematyka imprez masowych była głośnym tematem w czasie Euro 2012. Przepisy te, po Euro, nie przestały jednak obowiązywać i nadal trzeba o nich pamiętać. Niniejszy artykuł stanowi krótkie wprowadzenie w tę problematykę – swoisty przewodnik, jak poruszać się w tej materii, prezentujący podstawowe informacje na tematy najważniejsze od strony praktycznej.

pexels-photo-196652Czym jest impreza masowa? W pierwszej kolejności warto sprawdzić, czy dany event będzie stanowił imprezę masową w rozumieniu ustawy z 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (nazywanej dalej „ustawą”). Impreza masowa artystyczna lub rozrywkowa to taka, w której może uczestniczyć nie mniej niż 500 osób – jeśli odbywa się w hali sportowej lub innym budynku, lub co najmniej 1000 osób – jeśli ma miejsce na stadionie lub innym obiekcie (chodzi tu głownie o tereny otwarte). Liczbę miejsc dla gości określa się według norm prawa budowlanego i przeciwpożarowych – nie chodzi tu np. o przewidywaną liczbę uczestników, tylko o potencjalnie maksymalną liczbę osób, jaka mogłaby się znaleźć na terenie imprezy. Dlatego imprezą masową może być także np. planowany jako kameralny otwarty event, jeśli na jego potrzeby wynajęto cały stadion. Z kolei jeśli event jest zamknięty (np. biletowany), znaczenie będzie miała maksymalna ilość udostępnionych wejściówek. Zaniżenie liczby miejsc i w konsekwencji uznanie przez organizatora, że event nie jest imprezą masową, potencjalnie grozi organizatorowi odpowiedzialnością za zorganizowanie imprezy masowej bez odpowiedniego zezwolenia.

Jeśli event nie mieści się w opisanych powyżej ramach, według ustawy nie mamy do czynienia z imprezą masową, przez co obowiązki przewidziane w ustawie nie mają do niego zastosowania. Co ważne, ustawy nie stosuje się też do imprez organizowanych m.in.: w kinach, teatrach, domach kultury i podobnych obiektach – bez względu na liczbę gości. lead-singer-455750_1280Dotyczy to także np. dyskotek w klubach – tak stwierdzono w orzecznictwie na podstawie wcześniej obowiązującej ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, jednak pogląd ten powinien być nadal aktualny. Opisane wyłączenie powinno mieć zastosowanie także do organizacji w takich miejscach np. koncertów. Co do zasady nie można jednak z góry określić, że dany event, w danym miejscu jest albo nie jest imprezą masową – każdy przypadek trzeba tu rozpatrywać indywidualnie.

Fakt, że dany event nie będzie imprezą masową w rozumieniu ustawy oznacza, że organizator nie musi się stosować do wymogów ustawy. Nie oznacza to jednak całkowitej „wolności” dla organizatora – nadal obowiązują go ogólne przepisy prawa czy np. normy przeciwpożarowe. Dlatego też, gdyby np. uczestnik eventu niebędącego imprezą masową z winy organizatora złamał rękę, organizator wciąż będzie za to odpowiedzialny.

Impreza masowa w rozumieniu ustawy może być odpłatna, biletowana lub ogólnie dostępna dla publiczności – nie ma w ustawie wyłączenia w tym zakresie. Odpłatny status imprezy nakłada jednak na organizatora dodatkowe obowiązki, o czym już wkrótce napiszemy w kolejnej części naszego poradnika.

Pozdrawiamy, Dragonevent.pl

Zobacz także

impreza2

Aloha Party – słoneczna impreza w samym środku zimy!

Macie już dość braku słońca i nieustającego deszczu za oknem? A co powiecie na atrakcyjną odskocznię od polskiego klimatu prosto …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *