Strona główna / Wpisy / Organizacja eventu masowego od strony prawnej – cz. 3

Organizacja eventu masowego od strony prawnej – cz. 3

To już ostatnia część poradnika prawnego w odniesieniu do organizacji masowego eventu. Zapraszamy do lektury artykułu!

Jak wspominaliśmy poprzednio, obowiązkiem organizatora jest zapewnienie udziału w imprezie służb porządkowych oraz służb informacyjnych. Członkowie tych służb powinni też zostać wcześniej odpowiednio przeszkoleni.

pexels-photo-66463Do zadań załogi ds. bezpieczeństwa należy m.in.: usuwanie uczestników zagrażających bezpieczeństwu, reagowanie na incydenty, pilnowanie przestrzegania regulaminu imprezy. W tym celu członkowie służb mają prawo sprawdzać bilety wstępu, legitymować uczestników, a także np. sprawdzać, czy w ich bagażu nie ma niebezpiecznych przedmiotów. Służby porządkowe w ograniczonym zakresie mogą stosować wobec uczestników tzw. środki przymusu bezpośredniego, np. kajdanki czy gaz obezwładniający. Każda impreza masowa musi posiadać kierownika do spraw bezpieczeństwa, który przewodzi służbom porządkowym i informacyjnym.

Na organizatorze spoczywa także szereg obowiązków dotyczących odpowiedniego przystosowania terenu imprezy masowej. Musi się tam znaleźć m.in. zaplecze higieniczno-sanitarne, sprzęt ratowniczy i gaśniczy, a także powinny zostać wyznaczone drogi ewakuacyjne. Uczestnikom należy udostępnić regulamin imprezy masowej i regulamin obiektu, na którym się ona odbywa. Kolejny obowiązek organizatora to przygotowanie instrukcji na wypadek pożaru lub podobnego zagrożenia.

Organizator może zostać zobowiązany do nagrywania przebiegu imprezy na potrzeby bezpieczeństwa (aby umożliwić np. późniejszą identyfikację sprawców ewentualnych incydentów). O takim obowiązku może postanowić wojewoda, jest to też obowiązkowe dla niektórych obiektów (każdy wojewoda tworzy ich wykaz). Organizator może rejestrować przebieg imprezy także bez takiego obowiązku, z własnej inicjatywy.

Jeśli wstęp na imprezę masową jest odpłatny, istnieje dodatkowy obowiązek organizatora wobec uczestników – musi on mianowicie posiadać ubezpieczenie OC za szkody wyrządzone uczestnikom eventu. Mimo braku obowiązku ubezpieczenia, nieodpłatność eventu nie zwalnia organizatora od odpowiedzialności wobec uczestników. Przeciwnie: nieposiadający ubezpieczenia organizator ponosi taką odpowiedzialność bezpośrednio, tzn. bierze na siebie ryzyko i koszty ewentualnych odszkodowań, co w razie posiadania ubezpieczenia OC pokrywałby ubezpieczyciel. Dlatego rozważenie wykupienia ubezpieczenia OC można polecić wszystkim organizatorom eventów, także tych nieodpłatnych.

Pozdrawiamy, Dragonevent.pl

Zobacz także

impreza2

Aloha Party – słoneczna impreza w samym środku zimy!

Macie już dość braku słońca i nieustającego deszczu za oknem? A co powiecie na atrakcyjną odskocznię od polskiego klimatu prosto …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *